25 mrt Thuiswerken: hoe dan?!
Thuiswerken in een “normale” situatie kan soms al een hele opgave zijn. Helemaal in dit Corona-tijdperk waarin er nog meer prikkels op je afkomen. Zie de focus maar eens te behouden! Hieronder tref je een aantal tips aan die voor mij werken, het zijn slechts suggesties. Ik ben me er van bewust dat ieders thuiswerksituatie anders is. En we allemaal met andere uitdagingen te maken hebben. Dus pik de tips eruit waarvan je denkt: “Hé hier kan ik iets mee!”.
Zorg voor een effectief schema of een simpele to do list bij aanvang van je werkdag. Maak voor jezelf een lijst van taken die je uit wilt voeren. Trello is hier een hele handige gratis planningstool voor. Ik heb in Trello een bord aangemaakt met de lijsten To do, Doing, Done. De acties kun je slepen van bijv. To do naar Doing en als laatste Done. Zo kan ik de status van al mijn acties monitoren. Fijn om per dag te weten waar de focus ligt en het is een heerlijk gevoel om taken af te kunnen vinken. Het is namelijk ook mogelijk om checklists toe te voegen.
Meer info over Trello kun je nog even in mijn blog nalezen: https://personal-va.nl/trello-handige-online-tool/
Voer taken met een hoge prioriteit eerst uit. Je weet immers nooit hoe je dag gaat lopen, misschien hebben de kids net wat meer aandacht en begeleiding nodig dan dat je vooraf bedacht had. Nu je gestart bent met de belangrijkste taken voelt het minder belastend als je dag ineens een andere wending krijgt.
Zet je notificaties op je mobiel uit. In deze periode van Corona komen er zo veel berichten en nieuwsupdates op je mobiel. Je raakt hier onwijs door afgeleid. Bekijk ze even in je lunchpauze of maak de keuze om 1x per dag even het journaal te kijken, ’s-avonds bijvoorbeeld. Dan ben je gelijk weer bij!
Creëer een fijne werkplek, zonder al te veel afleiding. Indien mogelijk gegeven de omstandigheden natuurlijk:) Inmiddels heb ik een extern kantoor, maar toen ik nog vanuit huis werkte (op zolder naast de wasmachine en de droger) en er hopen wasgoed om me heen lagen, merkte ik dat ik in totale onrust verkeerde. En dat ging ten koste van de focus. Dus ik besloot me gedurende de thuiswerkdag niet met wasgoed en dergelijke bezig te houden. Dat zou ik normaal namelijk ook niet doen als ik op locatie zou werken. Ik probeerde me daar ook niet schuldig over te voelen. Dat was nog best lastig trouwens! Wat ik wel deed was de timer van de wasmachine efficiënt inzetten. Ik stelde hem zo in dat 1 was klaar was om 7 uur ochtends en 1 was klaar om 17.00 uur. Toch minimaal 2 wassen klaar op een dag, buiten werktijd:). Dat voelde lekker! En met een gezin van 6 kun je je voorstellen dat de wasmachine overuren maakt.
Je concentratie is thuis überhaupt iets moeilijker vast te houden. Zorg ervoor dat je regelmatig pauze houdt en ook een lunchpauze. Gun jezelf even de tijd om afstand te nemen van je werk, trakteer jezelf op een lekkere lunch, haal een frisse neus. Of maak er in deze Corona-tijd een gezellig moment met de kids van. Zo heb je even de volledige aandacht voor jezelf en /of voor je kids en kun je daarna weer vol energie aan de slag.
Kleed je aan en zit niet elke dag in je “comfy outfit”. Ik zal niet zeggen dat je het nooit moet doen, want ik weet het, wat is het soms fijn! Maar over het algemeen word je dan net iets te veel aangetrokken tot de “laidback modus”. En soms is het tijd om even flink te knallen.
Flexibiliteit binnen het thuiswerken is fijn, maar het is ook belangrijk om je werktijd te beschermen. Kijk voor jezelf op welke momenten je het meest productief bent en pas daar je werktijden op aan. Ik hoor ouders om mij heen die bijvoorbeeld nu heel productief zijn van 06.00-09.00 uur ochtends voordat de kids wakker zijn en ’s avonds bijvoorbeeld nog een keer een paar uur werken. Of papa’s en mama’s die allebei een ochtend of middagshift met de kids voor hun rekening nemen. Het geeft je vaak een beter gevoel als je een paar blokken gewerkt hebt dan dat je hele dag versnipperd wat taken doet. En aan het einde van de dag denkt wat heb ik nu eigenlijk gedaan?
Werk met 2 schermen indien mogelijk. Een 2e beeldscherm is echt onmisbaar. Zo kun je heel makkelijk van programma wisselen, of in programma x de info uit programma y verwerken. Het uitvoeren van taken gaat zo een stuk sneller. Alle info bij de hand!
Communiceer! Verwachtingsmanagement richting werkgever of collega’s is heel belangrijk als je op afstand werkt. Geef duidelijk aan wanneer je wel of niet te bereiken bent en hoe je te bereiken bent. Wanneer lever je bepaalde taken op, wat is de deadline? Laat merken dat je gestart bent met een bepaalde taak. Lukt iets even niet omdat de kinderen even wat meer aandacht vragen….communiceer er over. Ga niet proberen 2 dingen tegelijk te doen en je in bochten te wringen, maar geef aan wanneer het wel een geschikt moment is.
Maak gebruik van Online Tools om je werkzaamheden efficiënt en op afstand uit te kunnen voeren. En ga allereerst voor de gratis versies want daar kom je al een heel eind mee! Je hoeft niet direct te investeren in betaald abonnementen. Check wel even de privacy en de beveiliging van de tools.
Meer weten over online werken en tools. Plan nu een gratis 1 op 1 videocall met mij in via https://personal-va.youcanbook.me/
Succes, zet hem op! You can do this:)